Vyvážení bílé barvy.

Zřejmě se vám už někdy stalo, že byl výsledný snímek nažloutlý, namodralý nebo že stěna domu nebyla bílá. Čím to je? Který režim vyvážení bílé nastavit, aby byla barevnost na fotografii přirozená? Zjistěte, co je teplota chromatičnosti světla a jaké režimy vyvážení bílé barvy existují. Naučte se správně vyvážit bílou barvu, neboli White Balance.

Teplota chromatičnosti světla

Nejprve je důležité vědět, že každý druh světla má jinou teplotu chromatičnosti, která se udává ve stupních Kelvina (K). Jednoduše řečeno, každý druh světla má trochu jiný barevný nádech.  

Barvy na snímku by se měly shodovat s barvami scény, jak ji vidí lidské oko.

Možnosti nastavení vyvážení bílé u zrcadlovky a bezzrcadlovky (záleží na typu vašeho fotoaparátu):

1) Automaticky
2) Přednastavené zdroje světla
3) Manuálně

Další možností je dodatečné vyvážení bílé v počítači ze souboru RAW. 

1) Automaticky – AWB

Režim vhodný pro úplné začátečníky. Přizpůsobí výsledné barvy na snímku barvě světelného zdroje. Pro běžné fotografie za standardních světelných podmínek je to přijatelná volba. Ale ani automatické vyvážení bílé není neomylné. Většinou má problémy při fotografování v umělém světle.

2) Přednastavené zdroje světla

Fotoaparáty mají na výběr několik přednastavených režimů, které jsou označeny různými symboly. Nastavením zdroje světla přístroji řeknete, za jakého světla budete snímek pořizovat. Je to jednoduché, ale nesmíte zapomenout při změně světelných podmínek režim přepnout.

Svíčka – okolo 1500 K

Žárovka – okolo 2800 K

Zvolte při fotografování v interiéru osvětleném klasickými žárovkami nebo halogenovými světly, protože odstraňuje oranžové zabarvení snímků. Při snímání se silnějšími žárovkami budou snímky vykazovat posun do modra, při snímání se slabšími žárovkami naopak do oranžova. Proto je vhodné opět použít manuální vyvážení bílé.

Zářivka – okolo 4200 K

Tento režim použijte při pořizování snímků v interiéru se zářivkovými světly. Zářivky totiž způsobují zabarvení do zelena, proto je potřeba se tomuto efektu vyhnout. Existuje však mnoho typů zářivkových světel, proto je ideální si bílou vyvážit manuálně.

Blesk – okolo 5500 K

Režim určen vždy při použití blesku. Především při fotografování lidí, protože jinak je pleť nepříjemně růžová. Je vhodný i pro focení osob se velmi světlou pokožkou při polojasné obloze. Pokud tento režim nemáte k dispozici ve fotoaparátu, nahraďte jej režimem Zataženo nebo Stín. 

Denní světlo – okolo 5500 K

Tento režim je vhodný při fotografování scén osvětlených slunečními paprsky za polojasného počasí, s pokrytím oblohy 25-50 % oblačnosti. V ranních a pozdních odpoledních hodinách mohou snímky působit teplejším barevným dojmem. To dodá snímku příjemnou atmosféru.

Zataženo – okolo 6500 K

Zvolte vždy, když je zatažená obloha nebo při oblačnosti, která pokrývá více než 50 % oblohy a slunce je v okamžiku fotografování za mrakem. Tento režim je například vhodný pro fotografování portrétů, protože zlepšuje podání pleťových odstínů. Použijte jej také při pořizování snímků podzimních scenérií, a to za všech světelných podmínek. Osobně tento režim používám nejčastěji, hlavně při západu slunce.

Tip: Při fotografování během zlaté hodinky zvolte režim Zataženo, i když bude svítit sluníčko. Snímek tak dostane teplejší nádech.

Stín – okolo 7500 K

Režim je určen pro fotografování ve stínu při slunečném počasí, a to při pokrytí oblohy oblačností v ploše 50 % a méně, až po zcela jasnou oblohu. Snímky bez použití tohoto režimu budou mít namodralý nádech. Je možné jej také použít za slunného počasí v pozdním odpoledni, protože navodí atmosféru teplého, podvečerního osvětlení. Lze také použít v portrétní fotografii v běžném denním světle, protože pleť je snědší a méně bledá. Nesmí být ale v záběru odstíny modré a světle zelené.

3) Manuálně aneb ukaž mi něco bílého a já se na to vyvážím

V manuálním režimu prostě fotoaparátu ukážete něco bílého nebo neutrálně šedého – nejlépe 18% šedou tabulku či bílý papír. Jak na to?

V menu vašeho fotoaparátu vyberte Manuální režim vyvážení bílé barvy. Pod osvětlením, při kterém budete fotografovat, pořiďte snímek například bílého papíru, aby zaplnil celou plochu hledáčku. Přístroj si data uloží a vy můžete fotit. Tento způsob vyvážení bílé je přesný a rychlý. U každého přístroje se však může postup lišit. Řiďte se podle návodu.

Podívejte se na následující fotografie. Vyfotografovala jsem je za denního světla, ale pokaždé při jiném nastavení vyvážení bílé. 

a) Žárovka 2800 K – snímek níže je modrý

Vyvážení bílé barvy - žárovka.

b) Denní světlo 5500 K – fotka níže má přirozenou barvu

Vyvážení bílé barvy - denní světlo.

c) Stín 7500 K – snímek níže má teplejší barvu, skoro do oranžova

Vyvážení bílé barvy - stín.

Pamatujte si: Nastavíte-li ve fotoaparátu vyšší barevnou teplotu, než je ta skutečná, snímek zežloutne. Pokud naopak nastavíte nižší barevnou teplotu, snímek zmodrá.

Nastavení vyvážení bílé barvy dodatečně v počítači ze souboru RAW

Tento způsob je možný jen pokud fotografujete do souboru RAW. Budete-li fotografovat do formátu RAW, můžete upravit vyvážení bílé barvy, neboli WB dodatečně. Preferujete-li formát JPEG, typ osvětlení (například Denní světlo či AUTO) už musíte zvolit před pořízením snímku.

White Balance podle stupňů Kelvina

Pro ucelený přehled, existuje ještě jeden způsob vyvážení bílé barvy, a to ručně na konkrétní teplotu světla. Musíte ale znát teplotu okolního světla ve stupních Kelvina – jako je v tabulce výše. Ve fotoaparátu si přímo nastavíte danou hodnotu stupňů Kelvina a přístroj podle toho bílou vyváží. Pro začátečníky je však problém konkrétní teplotu poznat.

Také je možné, že tento režim ve vašem fotoaparátu nenajdete.


Prohlédněte si další snímky z různým nastavením vyvážení bílé barvy (je uvedené vždy pod fotografií): 

Na vsi během slunečného letního dne:

ISO 200; clona f/8; čas 1/160 s. Ohnisková vzdálenost 10 mm.

WB denní světlo 5500 K 

WB zataženo 6500 K 

WB Stín 7500 K

 

Bílý mák během zlaté hodinky:

ISO 200; clona f/4; čas 1/1000 s. Ohnisková vzdálenost 55 mm.

WB Denní světlo 5500 K 

WB Zataženo 6500 K 

WB Stín 7500 K 

 

Západ slunce nad hradem Bezděz:

ISO 400; clona f/22; čas 1/60 s. Ohnisková vzdálenost 55 mm.

BW Zářivka 3800 K 

WB Denni světlo 5500 K 

WB Stín 7500 K

 

Zimní krajina během mrazivého rána:

ISO 400; clona f/8; čas 1/250 s. Ohnisková vzdálenost 23 mm.

WB Denní světlo 5500 K 

WB Zataženo 6500 K 

WB Stín 7500 K

O vyvážení bílé barvy se také zmiňuji ve článku Poznejte kouzlo bokehu a vytvořte fotku s rozostřenými svítícími kolečky. Prohlédněte si snímky z interiéru s různým nastavením White Balance a vytvořte originální fotku s rozostřenými kolečky.

Vyvažujte bílou barvu správně!

Lenka
Autor: LenkaWeb: http://www.fotocesta.cz
Fotím, bloguji, dělím se o zkušenosti. Aktuálně fotím s Fujifilm X-E2. Baví mě toulat se Českým rájem, cestovat, běhat a cvičit jógu. Zajímám se o svět fotografie, o zdravý životní styl i různé alternativní směry.

Web používá cookies. Kvůli nařízení EU vás o tom musím informovat.